mi mindennel 2

Stressz – Önmagában a túlzott stressz is rontja az immunrendszer működését, ráadásul a krónikus stressz csökkenti az egyes immunerősítő módszerek, gyógyszeres terápiák hatékonyságát is. A folyamatos stressz és annak fel nem dolgozása előbb-utóbb testi tünetek formájában is jelez. Az állandó nyugtalanság, a látszólag minden ok nélküli idegesség alvászavart eredményezhet, ami a hormonháztartás felborulásához is vezethet, annak minden következményével.

Alváshiány – Vizsgálatok igazolják, hogy a szükségesnél kevesebbet alvók szervezetében a vírusok és a daganatos betegségek leküzdéséhez nélkülözhetetlen fehérvérsejtek működése csökken. Alváshiány esetén megemelkedik a stresszhormon – kortizol – szintje, mely az immunrendszerben gyulladásos választ provokál. A gyulladás az immunrendszer láncreakción alapuló válasza egy fertőzésre vagy irritációra. Tartós fennállása azonban, már a saját szövetek károsodását is okozhatja.

mi mindennel 1

Társas kapcsolatok hiánya – A Carnegie Mellon University kutatói megállapították, hogy a magányos tanulók körében az influenza elleni védőoltás generálta antitest válasz gyengébbnek bizonyult azokénál, akik nagyobb baráti társasággal, kapcsolatrendszerrel rendelkeztek. Idősebbek körében a felmérés hasonló eredménnyel zárult. A barátoknak fontos szerepük lehet abban is, hogy megelőzzük az érzelmek elfojtását. A bennünk rekedt düh, harag és szomorúság ugyanis az immunrendszer mellett a szív- és érrendszer, illetve a hormonális rendszer működését is negatívan befolyásolja.

Vitamin- és ásványi anyaghiány – Az immunrendszer megfelelő működéséhez fontos az A-, C-, B6-, D- és E-vitaminok és a folsav pótlásáról gondoskodnunk. Az ásványi anyagok közül a fertőzések elleni védekezés hatékonyságát szelén, réz, cink és vas segítségével növelhetjük. Ha a szükséges mennyiséget étrendünk nem tartalmazza, azt javasolt – a kezelőorvossal egyeztetve – külső forrásból, táplálék-kiegészítők segítségével biztosítanunk.

Túlsúly – Az egészségtelen táplálkozás és mozgáshiány következtében jelentkező túlsúly szintén fogékonyabbá tehet a fertőzésekre. A test zsírszövetei ugyanis, olyan hormonokat állítanak elő, melyek aktiválják az immunrendszer gyulladásos válaszát. A testzsír tehát nemcsak esztétikailag kedvezőtlen, hanem az anyagcsere szempontjából nagyon is aktív szövet, a gyulladáskeltő vegyületek forrása. Hatására csökken a T-sejtek működése és megnő a különböző súlyos betegségek – szív-érrendszeri, daganatos, diabétesz stb. – kockázata.

mi mindennel 3

Alkohol – A University of Massachusetts Medical School kutatói 8 éven át tartó vizsgálatukban az alkoholfogyasztás, a különböző fertőzések, a szervezetben zajló gyulladások és az immunitás közti kapcsolatot térképezték fel. Megállapították, hogy nagyobb mennyiségű alkohol hatására a szervezet fogékonyabbá válik a fertőzésekre, a szív-érrendszeri, máj és hasnyálmirigy betegségekre.

Hogyan javíthatunk a helyzeten?

– Mértékletes alkoholfogyasztás (pl. vörösbor) mellett ügyeljünk az ésszerű, szénhidrátcsökkentett étrend összeállítására és következetes betartására. Így megszabadulhatunk a ránk rakódott súlyfeleslegtől, de kerüljük a drasztikus fogyókúrát, mely szintén gyengítené az immunrendszert! A fogyás legyen lassú, fokozatos folyamat.

– A stressz csökkentésére próbáljuk ki a jógát, meditációt, légzéstechnikákat! Illesszünk napirendünkbe a felgyülemlett stressz levezetését segítő sportot, sétát, egyéb tevékenységet!

– Este időben feküdjünk le, és minimum 7 órát aludjunk!

– Ne hanyagoljuk el társas kapcsolatainkat! A közös programok, beszélgetések segíthetnek a felgyülemlett stressz levezetésében, a negatív érzelmek leküzdésében.

Prof. Dr. Balázs Csaba
endokrinológus, immunológus főorvos
endokrinkozpont.hu

www.paramedica.hu